Winterreise

Københavns Musikteater, 2012 

Peter Callesen klipper den snehvide scenografi i papir, når kunstnergruppen Elfenbenstaarnet sætter Franz Schuberts klassiker Winterreise i scene. I forestillingen medvirker mezzosopran Trine Bastrup Møller og pianist Julie Andkjær Olsen, en dukkefører og lydkunstner Thomas Gooseman.

Winterreise er fortællingen om et vingeskudt menneske, der efter et mislykket kærlighedsforhold forlader det forud- bestemte liv og begiver sig ud på en rejse igennem et ensomt vinterlandskab. En rejse væk fra fællesskabet med andre mennesker, helt derud hvor krager, træer og bundfrosne bække antager mytiske former og bliver aktører i menneskets indre morads. 

Schuberts klassiske sangcyklus ’Winterreise’ tilføres nu en visuel side, og intentionen er at give publikum nye indgange til Schuberts musik.
– Vi ønsker at videregive nogle af de billeder, som værket skaber i os. Med den visuelle tilføjelse i form af scenografi, dukker og besjælede objekter kan man sige, at vi bliver tilskuerens rejseførere, fortæller Anna Dirckinck-Holmfeld, der er forestillingens instruktør og sammen med Julie Andkjær Olsen og Trine Bastrup Møller har taget initiativ til projektet. 

Forestillingen er den internationalt anerkendte billedkunstner Peter Callesens første opgave som scenograf. Der er mange ligheder mellem Callesens univers og tematikken i Winterreise: Bevægelsen fra det ’normale’ til det magiske, kontrasterne mellem lys og mørke, og naturen som et billede på menneskets indre. Men også når det gælder publikums møde med Schuberts toner og Callesens klip er der sammenfald. Pianist Julie Andkjær Olsen fortæller: – Schubert har sit helt eget musikalske sprog, der på en gang er simpelt og komplekst. Harmonisk arbejder han rent og uden overflødigheder, det kan virke lindrende indtil et klangligt skift trækker tæppet væk under én. Den samme effekt kan Callesens værker have. De er på en og samme tid farlige og skrøbelige. Så let som ingenting kan de rives i stykker eller opløses i vand. Det er i denne insisteren på skønheden og mulighederne i sårbarheden, at Callesen og Schubert mødes, begge udtrykker sig i en slags uskyldig og tragisk stræben med en skrøbelighed, man kan skære sig på. 

Elektroniske lydcollager af Thomas Gooseman bidrager med nye klange og lydbilleder, der udspringer af og væver sig sammen med Schuberts musik. Målet er at give liedgenren nyt liv ved at åbne for fusion med andre kunstarter og traditioner.
– Med én fod i romantikken og én i den moderne verden vil vi nyfortolke et stykke af vores kulturarv, og dermed åbne vinduer både frem og tilbage i tiden. Vi ønsker at videregive, hvad det er ved denne klassiker, der bliver ved med at fascinere, vi vil skabe et rum, som peger mod det sublime, og vi håber publikum vil tune sig ind på genren sammen med os, siger Anna Dirckinck-Holmfeld. 

 

Et glimt fra Winterreise

 
 

Billeder fra forestillingen

Fotos af Lior Zilberstein

Anmeldelser

 

“Samtlige billetter til opførelsen af Schuberts ’Winterreise’ er solgt… stor inderlighed og skønhed i fremførelsen… Julie Andkjær Olsen er særdeles prægnant ved flyglet… Den tanke opstår, at når tv-selskaberne i disse år flittigt skyder penge i nye filmproduktioner, så ville det klæde dem, hvis de også optog den kulturelle forpligtelse, det ville være at videregive et seriøst instuderingsarbejde som her med ’Winterreise’, så de mange kunne få glæde af det.”

— Frederikborg Amts Avis, 22. februar, 2012, Knus Cornelius

 

“Forestillingen ’Winterreise’, som kunstnergruppen Elfenbenstaarnet nu gæstespiller med på Københavns Musikteater, vil både kunne friste nyankomne og fængsle kendere af Schuberts musik. Pianisten Julie Andkjær Olsen fremmaner helt ædelt de svimlende understrømme af vandrerfortvivlelse…”

— Weekendavisen, 24. februar, 2012, Peter Johannes Erichsen

 

“Vinteren er hvid ren og frostknugende… med garanti indenfor på Københavns Musikteaters intime scene, hvor poesi, ondskab, uhygge, ensomhed og død er nøgleordene i en usædvanlig og vellykket musikteaterforestilling. Egentlig er der tale om det, man i den klassiske musiks elfenbenstårn kalder for en lied-cyklus. Altså en samling af sange – i dette tilfælde på tysk og af Schubert – der opføres af mezzosopranen Trine Bastrup Møller og pianisten Julie Andkjær Olsen. De to er imidlertid medlemmer af en gruppe, der netop kalder sig for Elfenbenstaarnet, og deres mission er at få den komplekse og krævende klassiske musik ud til folket. Vel at mærke ikke ved at gå på kompromis med kompleksiteten, men ved at dyrke den i nytænkende former og rammer. Med forestillingen ’Winterreise’ lykkes det. Elfenbenstaarnet tilføjer adskillige nye elementer til den kyske liedgenre, så resultatet bliver intenst musikteater.”

— Politiken, 9. februar, 2012, Thomas Michelsen

“’Døden er ond og kold og kryber helt ind i knoglerne i kunstnergruppen Elfenbenstaarnets gribende iscenesættelse af Schuberts ’Winterreise’… Buldrende elektroniske lydeffekter, en ond, ordløs dukkeførers interaktion med sangsolisten, frygtindgydende, håndholdte dyr, levende lindetræer og brændende bål på scenen gør sangene spillevende… I den ene side af scene står det store, sorte flygel, hvor pianisten Julie Andkjær Olsen, sminket og klædt i hvidt fra hårrødder til tåspidser, akkompagnerer sangeren. Bag hende er en kunstig rygsøjle fastgjort på klaverbænken. Der er en dramatisk autoritet over hendes anslag på de dystre sider og lyrisk indføling i de poetiske afsnit. Som en spejling danner et hvidt fantomflygel scenisk symmetri i den modsatte side af rummet… I Elfenbenstaarnets magiske sceneunivers får sangene en ny dimension. De bliver billedlige og tilgængelige – også for folk, der normalt ikke lytter til lieder. Hvid som sne, rød som blod og sort som ibenholt. Elfenbenstaarnets opførelse af Schuberts ’Winterreise’ er et eventyr, som skal opleves live.”

– Jyllandsposten, 26. februar, 2012, Christine Christiansen