Have og helvede

have og helvede er en illustreret og broderet digtsamling om det store samfundsuhyre SLANGEN og de små haver man kan have for sig selv – eller helvedet, når man ikke har dem. Teksten, som min søster Ursula har skrevet består af tre forskellige stemmer, der tilsammen udgør en hel verden. Min opgave som illustrator var, at give hver stemme et klart visuelt udtryk og desuden at stille dem op mod hinanden på opslagene i bogen, at lade stemmerne mødes og tale sammen (eller råbe i munden på hinanden). Stemmerne skulle eksistere side om side, og dermed vise verden med dens kontraster og forvirring. Min idé var ikke blot at illustrere teksterne i klassisk forstand men at inddrage selve teksten og bogstaverne i det visuelle udtryk, at lade det skrevne danne billeder i sig selv, så selve rammerne for læseoplevelsen ændres. Den rasende, anonyme tekst ’navnløs’ valgte jeg at vise som et langt trusselsbrev, hvor alle bogstaver er klippet op og klistret på brunt papir, billedsiden som en collage af små, unavngivne ting, amøber, snegle og store vrede armbevægelser, vulkaner og sågar et Babelstårn af hakket kød! Den paradisiske tekst ’havefornemmelser’ blev skrevet i hånden og sat ind i en overdådighed af malede blomster og dyr og blyantstegnede sovende kvindeskikkelser. Og endelig ’Slangens bog’, et broderi, både tekst og billedside er syet i kædesting, i et tidløst, heraldisk udtryk, hvor teksten omgiver sig med bibelske løver og lam, fugle og fisk og endelig den bugtende slange, der skiftevis optræder som båd, flod, fæstningsværk og orm, og som håbefuldt slutter af som en svane i Edens have. Hele bogen blev lavet som store collager af både stof og papir, et meget håndlavet resultat. Faktisk er stregkoden bagpå det eneste jeg ikke har lavet i hånden, selv Gyldendals logo, tranen, har jeg broderet!

Ud til kanten, håndlavet, krøllet, broget, sirligt, men ikke perfekt. Med ’have og helvede’ inviterede jeg læserne til at læse med øjet og se med tanken. Jeg forsøgte at generobre billedbogen som en del af de voksnes verden, ikke den cool og tempererede coffee table book, men den viltre, nussede, overvældende billedbog, hvor løven slår med manken, hvor tråden slår knuder, hvor kødbjerget møder blåklokkerne, hvor Venus styrter ned i en boligblok som et selvmordsbombefly, hvor dragerne har stregkoden siddende i vingen, hvor mennesket gemmer sig i haven, filtret ind i stængler, hvor en lille bille får det sidste ord…’

Copyright på tekst til Ursula Andkjær Olsen, på broderi og illustration til Julie Andkjær Olsen - og på både tekst, broderi og illustration til Gyldendal.

Anmeldelser

 

“Julie og Ursula Andkjær Olsen har skrevet, klippet, klistret, tegnet og ikke mindst broderet en skøn fantasi over Paradis og syndefald… Det er blevet til en skøn bog, som fik det til at klukke og krible i mig, så snart jeg fik den i hænderne, måske ikke mindst fordi den synes at åbne en kanal mellem mit seriøse voksenliv som litterat og erindringen om at sidde som en lille opslugt snottøs og fantasere med et håndarbejde. Måske samme kanal, som søstrene her har åbnet mellem sig som en kanal også ind i en fælles barndom… At man ikke bare skal passe sin have, men at man også kan digte og brodere den, er søstrenes fællesværk et herligt vidnesbyrd om. Redningen af den utopiske gnist fra det tabte paradis bliver ikke bare gennemspillet som et teologisk-politisk tema, den bliver også udført gennem søstrenes redning af småpigernes klippe-klistre-vrøvle-digte-sy-og-tegne-leg over i en voksenbog, der har lige så megen charme, som den har vid og bid.”

— Information, 21. maj 2010, Lilian Munk Rösing

 

“… at Julies særdeles smukke og fantasifulde eksperimenter med typografi, billeder og opsætning i allerhøjeste grad bidrager til effekten af den flerstemmige komposition… det er et stykke blændende flot kunst, de har præsteret.”

— Kristeligt Dagblad, 12. juli 2010, Peter Stein Larsen

 

“Det er søstrene Ursula og Julie Andkjær Olsen, der sammen har begået et nyskabende og kreativt sprudlende værk med bogen have og helvede, der udkom i 2010. Ursula har digtet, mens Julie har stået for det visuelle udtryk. Hun har blandet broderi, håndtegning, collage og kalligrafi i en fælles enhed, der bringer mindelser om både kalkmalerier og Bayeux-tapetet. Så det er ikke kun teksten, der er god at udforske og dvæle ved – billederne sender i høj grad øjnene på opdagelsesrejse.”

— Gladsaxe Bladet, 11. januar 2011

“… Bogens billedside er ikke illustrationer. Den fortæller sin egen parallelle historie med sammenstød mellem forskellige måder at afbilde virkeligheden på, forrygende stilkollisioner, der ikke står tilbage for sammenstødene om navngivningen… Der er tegnede menneskekroppe i sorthvid renæssancestil, der er planter i botanikbogsstreg, der er fotokollager. Og klemt ind mellem alt det ligger så teksten, kalligraferet og syet med barnlige sting… billederne er gode at gå på opdagelse i. have og helvede er på en gang en moderne mytologi, et sprudlende sprogspil og en underfundig billedfortælling.”

— Politiken, 22. maj 2010, Thomas Bredsdorff

 

“... som bogobjekt er den uforlignelig og profetisk. Vi vil i fremtidens digtsamlinger – dem, der udgives som bøger – se meget mere til den form for gesamtkunstwerk, som de kreative Andkjær Olsen-søstre her præsterer.”

— Morgenavisen Jyllands-Posten, 7. september 2010, Erik Svendsen

 

“Så er der dømt havevandring. Med Ursula og Julie Andkjær Olsen som et højst usædvanligt gartnerpar er digtbogen have og helvede blevet en af de mere frodige, eksotiske vækster i det litterære blomsterbed… Julie Andkjær Olsen har broderet bogstaver og klippet ord og sat sammen med collager og tegninger, så øjnene for alvor bliver sendt på opdagelsesrejse… Uden den pragtfulde broderi- og billedside ville bogen have været en smule skuffende. Nu er der så meget at se på, at det i sig selv er voldsomt stimulerende.”

— Berlingske, 19. maj 2010, Jørgen Johansen